Kirjoittaja Aihe: Pelisäännnöistä keskustelua  (Luettu 19006 kertaa)

Poissa mahtiluihu

• Taitaja
  • Sukupuoli: Mies
  • F90.0 (virallisesti)
Pelisäännnöistä keskustelua
« : Ti 04.10. 2005, 12:50 »
Siinäpä sääntöjä kerrakseen. Olen hieman virtaviivaistanut ja ajanmukaistanut niitä, sillä uusi foorumisofta on joiltain osin muuttanut tilannetta.

Tulevaisuudessa haluaisin nämä säännöt tarkemmiksi ja yksiselitteisemmiksi, lisäksi haluan jaottelun pykäliksi ja momenteiksi. Tällöin voidaan käyttäjälle huomauttaa, että olet kirjoittelullasi rikkonut pykälän x momenttia y vastaan, parannapa tapojasi.
Turhan raskasta tästä ei missään nimessä pidä tehdä - vain yksiselitteinen ja johdonmukainen kokonaisuus.
Lisäksi se tulisi hyväksyä hallituksen kokouksessa.

Tätä tuskin tämän vuoden puolella tulee tapahtumaan, sillä henkilökohtaisella agendalla on muitakin asioita.
« Viimeksi muokattu: To 21.06. 2007, 00:28 kirjoittanut mikey_d »
"Kesken oleminen, merkki on elämisen."
 - Absoluuttinen nollapiste

Poissa iri

• Ylivalvoja
  • Taitaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • Jollei viime tingaa olisi, moni asia jäisi tekemät
Pelisääntöjä
« Vastaus #1 : To 06.10. 2005, 10:32 »
Voisikohan tuota kohtaa viestien poistamisesta täsmentää vielä? Jos siihen saisi selkeät perustelut, missä tapauksessa viestejä poistetaan, olisi hyvä. Tämä varmaan selkeyttäisi myös valvojien toimintaa.

Säännöissä sanotaan "harkintansa mukaan". Foorumin käyttäjät nyt näemmä eivät voi poistaa omia impulsiivisesti lähettämiään viestejä. Foorumin valvojat saattavat olla myös impulsiivisia (toivottavasti kuitenkaan eivät kovin usein). Tällöin jää pieni mahdollisuus siihen, että he poistavat viestejä liian impulsiivisesti. Onko tätä asiaa ylläpidon/valvojien keskuudessa mietitty? Tarvitsisiko tämä kohta pelisääntöjen selkeyttämistä? Voisi auttaa valvojia valvontatyössä.

Sääntöjen selkeyttämiseksi voisi myös laittaa esimerkkejä tai täsmennyksiä kohtaan, millä perusteella nimimerkin pääsy palstalle estetään. Mitkä ovat ne räikeät tapaukset?

Ymmärrän, ettei kaikkia tapauksia voi laittaa sääntöihin, mutta joitakin esimerkkejä vain. Auttaisi palstan käyttäjiä hahmottamaan paremmin täällä toimimista.
Mikäs tuotakin vaivaa, sanoi psykiatri kärpäselle?
-----------------
Naiivina pysyminen on suuremmassa määrässä kuin yleensä uskotaan voiman merkki (Arreat)

Poissa mahtiluihu

• Taitaja
  • F90.0 (virallisesti)
Pelisääntöjä
« Vastaus #2 : To 06.10. 2005, 10:55 »
Olen säätänyt foorumin siten, että poistetut viestit menevät alueelle, jonne on pääsy vain ylläpidolla. Lisäksi valvojien toimenpiteistä jää merkintä valvontalokiin.

Säännöt vaativat todellakin täsmentämistä.
Täytyisi olla selkeästi määritetty mitä ei saa tehdä. Se helpottaisi valvontaa kun ei tarvitsisi harkita tapaus kerrallaan mitä tehdään.

Tälle Foorumisoftalle on tehty kaksi kappaletta valvontaa helpottavaa ns. modia. Toistaiseksi en ole muistanut/jaksanut/ehtinyt syventyä niihin niin että arvioisin kumpi on parempi ja otettaisiin se parempi täällä käyttöön.
"Kesken oleminen, merkki on elämisen."
 - Absoluuttinen nollapiste

Poissa Elizabeth

• Näppäräsorminen
  • Ne vaan syö lunta, eikä tajuu.
Pelisääntöjä
« Vastaus #3 : To 29.12. 2005, 21:39 »
Allekirjoittanut käyttää rumaa kieltä ja on siitä pahoillaan. Jostain syystä jotkut sanat ovat mukamas olevinaan "lievempiä" eikä aina kirjoittaessakaan pidä sitä minään että tekstissä vilisee v-sanoja. Isäni sanoi kerran äidilleni, että "tuon likan kielenkäyttö on  kamalaa, on kuin kävelisi Marseillen satamassa", ja minä olin silloin 13v :-[

Lupaan omalta kohdaltani kiinnitää huomiota jatkossa sanavalintoihini. Aina en ilmeisesti osaa ajatella, että vaikka täällä puhutaankin  aika henkilökohtaisistakin asioista, en silti tunne ihmisiä niin hyvin, että voisi tuon käytöksen kanssa vain antaa mennä...
Ota valta pois niiden käsistä jotka kuitenkaan eivät ymmärrä. Ole ilolla paha ihminen. -Apulanta

Tintti

• Vieras
Pelisääntöjä
« Vastaus #4 : Ti 25.04. 2006, 19:11 »
Hupsista! Olen käyttänyt foorumia jo muutaman viikon, ja nyt vasta sain luetuksi pelisäännöt. Anteeksi vaan, ehkä ei ole kaikilta osin mennyt ihan niin kuin toivotaan  :-[. Yritän parantaa tapani minäkin.

Olen muuten kovasti tykännyt noista "kiitos vinkistä" ja "olen sun kanssasi N.N. ihan samaa mieltä" viesteistä! On kiva kun syntyy vuorovaikutusta, mutta ymmärrän toki, että ne ovat turhaa tilaa vieviä, ja kun kerran on mahdollisuus niitä yksityisviestejäkin laittaa, niin sitten sinne...  ;D

Nuo naamat ovat kivoja, vaikka niitä olisi paljonkin. Tarkoitusta vastaavasti kuitenkin...

Poissa janosch

• ADDikti
Pelisääntöjä
« Vastaus #5 : Ke 18.10. 2006, 08:50 »
Toivon forumille tiukempaa moderointia. Forumille pääsee liikaa kuormittavia ketjuja, joissa ei puhuta asiaa. Enkä ole tiukkis sen suhteen, että pitäisi olla aina vain asiaa, mutta jotkin ketjut ovat liian henkilökohtaisia, vain "yhden miehen ketjuja" tai sitten aloitetellaan ketjuja turhaan aiheista, joista on jo olemassa omansa.

Ymmärretävää toki on, että aloittelijat tekevät kukin oman ketjunsa "kuinka alkuun daignoosin hakemisessa?" Niin me kaikki ollaan tehty!  :D

Tietysti voisi olla osio "porinaa", jossa saa sitten puhua vaikka sukkahousumerkeistä, ja siellä moderointia ei olisi.  ;)
Of all the things I've lost, I miss my mind the most.

Poissa janosch

• ADDikti
Pelisääntöjä
« Vastaus #6 : Su 29.10. 2006, 09:59 »
Edelleen pyydän moderointia. Foorumi alkaa käydä liian raskaaksi lukea sabotaasimaisen kirjoittelun vuoksi.
Of all the things I've lost, I miss my mind the most.

Dina

• Vieras
Pelisääntöjä
« Vastaus #7 : Ma 22.01. 2007, 09:15 »
no nyt luin minäkin pelisäännöt, Tämä pitäis ehkä olla selvemmin tajuttavissa, kunensin ne säännöt, jotka on vaiheessa vieläkin, onko ne säännöt sama kuin nää pelisäännöt. Tää pitäis olla pakollinen luettava, jotenkin sillai et kun liittyy jäseneks, niin säännöt tulis vaikka sähköpostina käyttäjälle?
Vai onks se loukkaavaa tai jotain vastaavaa.

Poissa skode

• Oppipoika
  • **
  • Antaa viljan kasvaa, vielä se niitetään ja syödään
Pelisääntöjä
« Vastaus #8 : Ma 19.03. 2007, 08:39 »
Olisi tietysti suotavaa, että pysyttäisiin kulloinkin kyseisessä ketjussa olevassa aiheessa!

Nämä tyhjän päiväiset tyhjät porinat vaikka lettujen paistamisen vaikeuksista voisi suunnata ketjuun jonka nimeksi voisi laittaa vaikka "Tyhjän Päiväiset Porinat"!

Saisivat kaikki mitä haluavat eikä menisi järjestäen lähes joka ainut ketju jonninjoutavaksi lorinaksi!

Toiset kun tykkäävät paljon lorinasta, mutta varmastikin täällä on myös sellaisia jotka haluaisivat pysyä enemmän kulloinkin kyseessä olevassa asiassa!!
« Viimeksi muokattu: La 31.03. 2007, 14:58 kirjoittanut skode »
Tehosekotin

Poissa tohina

• Kisälli
  • F90.0
Pelisääntöjä
« Vastaus #9 : Pe 30.03. 2007, 20:31 »
Missä sitten se SUOMI24:n ADHD-chatti, että minunkaan ei tarvitse kirjoitella enää sitten täällä, häivyn saman tien pois täältä- chatti olisikin jonkn verran parempi kuin vain tällainen foorumi...Ja tämä on myös keskustelufoorumi, minusta aivan turhaan tänne on tietyt säännötkin keksitty, koska tämä on Suomessa lähes ainut kohtaamispaikka ADDI-kansalle interneetissä....

Sinustako hallitsematon kaaos olisi sitten mukavaa? Kohdata voi mutta fiksusti ja siten, että se on mahdollisimman miellyttävää kaikille.
"A man should look for what is, and not for what he thinks should be." -A. Einstein

Poissa hälläpyöri

• Näppäräsorminen
Pelisääntöjä
« Vastaus #10 : Ma 18.06. 2007, 00:37 »
Mä olen omasta puolestani pahoillani
mä olen varmaan esimerkki joka ei pysy säännöissä
yritän
mutta kun monasti ne säännöt ahdistaa mua
kun mä rupeen ajattelee teenkö tän nyt säännön mukaan niin tuun tulokseen että en varmaan
enkä sitten uskalla tehdä mitään :)

Poissa apuva

• Taitaja
Pelisääntöjä
« Vastaus #11 : Ma 18.06. 2007, 18:48 »
Jees, myönnetään. Aina ei vaan pysty toimia noinkin tiukkojen ohjeiden mukaan.
Ja "meikäläisitä" kun on kyse niin pientä ymmärrystä toivoo hän...Apuva  :)  KIITOS. 

- tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa.
Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan -

Poissa Jalkapuu

• Foorumin tukijalka
  • F90.0++
Pelisääntöjä
« Vastaus #12 : Ma 18.06. 2007, 22:16 »
Jos tunteet siirtyvät kuljettamaan sormia näppiksellä, ... Foorumi ei ole chatti, eikä sitä sellaisena tule käyttää.
yhteisöllisyyttä se ainakin vahvistaa jos ryhmässä symppaa eikä yksityisviesteile, vaan näin saadaan esim selville onko joku piirre yleinen jos moni sanoo saavansa esim yskän concertasta, jos ajatellaan keskustelupalstaa realimaailaman torina jossa keskustellaan ja saadaan parannettu tuntoja kuunneltua onglemia annnettua mielipiteitä sekä annettu ilmaista vertaistukea
 - se on foorumin oikea timantti, ei kai tästä ole tarkoitus tehdä tietosanakirjaa/wikipediaa jossa on vain oikeasksi todettuja virallisia totuuksia.

Onkohan näissä säännöissä pysytty? Huomaan, että olen itsekin ollut huolimaton. Mitä jos pyrittäisiin taas vanhaan kunnon meininkiin?!  ;)
ei varmaankaan.
Millainen se vanhakunnon meininki olikaan ? (user=29 http://adhd-aikuiset.org/bbs/index.php?action=profile;u=29) mielestäni tämä on ihan hyvä tasapainoilla asialinjan ja täyden hömpän välillä (ja onko esim tavu/sanaassosiaatileikki täyttä hömppää ?) - ei mielestäni, en myöskään ole niin vainoharkainen että pelkäisin että minut tai tuttavani tunnistettaisiin kirjoituksistani, jos siis muuten minua ei tunnisteta. en siis pisteile joka on mielestäni huono historian kirjoitusta, sen minkä kirjoitan sen jätän jos olen myöhemmin erimieltä itseni kanssa aloitan kinaamaan itseni kanssa  ;D

- tämä ennen täällä foorumilla ei oikein tullut kriittinen massa täyteen että olisi tullut käytyä riittävän usein nurkilla kurkkimassa, nykyään kiitos hömpön ja oikeiden keskusteluiden jopa chattailyn vuoksi kriittinen massa ylittyy ja tänne on aina kiva tulla lukemaan uutta. jos pitäisi valita vuoden 2005 foorumin tapa tai nykytapa 2007 niin edottomasti nykyinen on parempi. -mielestäni-

-jalkapuu-

edit pikkasen parantelin tekstiä, ja lisäsin selventävän user=29 linkin (u=29)
« Viimeksi muokattu: Ma 18.06. 2007, 22:30 kirjoittanut J_1ka-quu »
"vierintä kitka on pienempi kuin liikkeelle lähtö kitka" // "ADHD ei ole häiriö siinä mitä aikoo, vaan siinä miten sen toteuttaa"

Poissa Jalkapuu

• Foorumin tukijalka
  • F90.0++
Pelisääntöjä
« Vastaus #13 : Ma 18.06. 2007, 23:11 »
ahdistavat säännöt, kun ne oikein lukee. "old school style sucks"  tein asian tiimoilta gallupin jossa voi ottaa kantaa mitä ja mihin päin foorumin olisi hyvä antaa ronsuillä.

http://adhd-aikuiset.org/bbs/index.php?topic=5406.msg54867#new
"vierintä kitka on pienempi kuin liikkeelle lähtö kitka" // "ADHD ei ole häiriö siinä mitä aikoo, vaan siinä miten sen toteuttaa"

Poissa Jalkapuu

• Foorumin tukijalka
  • F90.0++
Pelisääntöjä
« Vastaus #14 : Ti 19.06. 2007, 10:56 »
ei täältä ketään pois olla haluamassa eikä savustamassa mutta aika vähän sinu nimimerkkiäsi missään ketjussa näkyy kyllä se on sitten tällistä hiljaista vaikuttamista enemmänkin.  :D

voihan jokainen laittaa oman viestiketjun menemään jossa haluaa keskustella tietyista asioista ja jos hommaa alkaa rönsuilemaan sanoa kröhmä tämä on minun topikkini eipäs rönsyillä liikaa... aktiivisena voi vaikuttaa paremmin kuin passiivisena. toki osa ihmisistä saa tarvitsemansa ja poistuvat muualle mutta en usko että täältä on järin paljon väkeä joilla on se 100-200-300kirjoitusta ja ovat rekistöreinneet nimimerkkinsä vanhaan kunnoon aikaan on poistunut keskustelun tason laskun myötä ?

Nykyinen meininki mielestäni rajoittaa ja tukkii varsinaista keskustelua. Viime aikoina olen yrittänyt vaikuttaa asioihin, mutta tuloksetta.

annatko esimerkin miten se tukkii ja rajaoittaa ? en ymmärrä ja olen luvannut aina kysyä jos en ymmärrä mitä tarkoitat ?

* yksi vaihtoehto on tietysti tosiaankin luomalla uusi topikki syvälliset keskustelut (=teksitä vähintään 2000 merkkiä eikä hymiöitä)  :D

* siihen tietopankki (wikipedia) osastoon niin ei mitään tietoa pidä niellä pureksimatta joten sinnekin syntyy keskustelua, eikä pelkkiä linkkejä tietoon / tai tiedoksi väitettyyn

edit : quote lisätty.
« Viimeksi muokattu: Ti 19.06. 2007, 10:59 kirjoittanut J_1ka-quu »