Uutiset:

26.2.2018 Foorumi päivitetty versioon 2.0.15 .
7.5.2018 Sivun näkyvyys korjattu suojatulle yhteydelle
4.6.2018 tiedotettu: Suomen ADHD-Aikuiset ry on luovuttaa foorumin ylläpidon Foorumin tukiryhmälle.
10.11.2018 tiedotettu: Teknisen siirron toteutus siirtyi, koska pöytäkirjaote siirrosta viivästyi.
12.3.2019 Foorumi siirretty uuteen osoitteeseen https://adhdaikuiset-foorumi.org
4.7.2021 foorumi päivitetty versioon 2.0.16
4.7.2021 foorumi päivitetty versioon 2.0.17
4.7.2021 foorumi päivitetty versioon 2.0.18

Jos ette saa aktivoitumislinkkiä sähköpostiinne tai saatte omituisia virheilmoituksia koettaessanne kirjautua tai rekisteröityä sivuille, niin tiedottakaa siitä sähköpostilla help@adhdaikuiset-foorumi.org

9.8.2022 foorumi päivitetty versioon 2.0.19
22.8.2024 foorumi päivitetty versioon 2.1.4

Main Menu

Pelisäännöistä keskustelua

Aloittaja mahtiluihu, ti 04.10. 2005, 10:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jalkapuu

"vierintä kitka on pienempi kuin liikkeelle lähtö kitka" // "ADHD ei ole häiriö siinä mitä aikoo, vaan siinä miten sen toteuttaa"

Orkidea

Ikävää, jos tämä palsta ei voi palvella kaikkia tasapuolisesti. En ole varma, mitä on tapahtunut, mutta kun tulin tänne ensimmäisen kerran reilut kaksi vuotta sitten, ihastuin ihmisiin täällä ja yleiseen harmoniaan. Harmoniaa ei enää juuri ole tavoitettavissa eikä aistittavissa, mikä harmittaa minua. Olen silti löytänyt täältä uusia ihmisiä joihin olen saanut ihastua ja olen siitä iloinen.
Olisi kamalaa, jos tämä foorumi olisi riitelyn lisäksi tiukkapipoinen ja tiukan asialinjainen ja pelkkiin kylmiin faktoihin perustuva. Nykyään tuntuu, että koko ajan pitäisi ja saa varoa sanomisiaan täällä.
AD/HD Rockn'Roll.

Life is full of misery, loneliness, and suffering - and it's all over much too soon.
Woody Allen

AD/HD ei ole sairaus, se on elämäntapa.

Orkidea

Tarkoitan kylmillä faktoilla (ettei kenenkään tarvitse tulla kysymään :) ) sitä, että mielestäni ja ymmärtääkseni tämä palsta perustuu henkilökohtaiseen kokemukselliseen vertaistukeen, ei toisten lyttäämiseen tai siihen, että pelkillä asioilla jyrätään; asioilla tarkoitan sitä ettei jaeta ajatuksia, fiiliksiä ja kokemuksia.
AD/HD Rockn'Roll.

Life is full of misery, loneliness, and suffering - and it's all over much too soon.
Woody Allen

Orkidea

Minäkin olen onnistunut joskus katoamaan täältä. Jos tarpeeksi ottaa päähän, kannattaa tehdä asialle jotain.

Jostain ihme syystä minun mielestäni täällä toimivat aika loistavassa tasapainossa keskenään ns. syvällinen ja asiallinen kuin kevyempikin ja leväperäisempikin kommunikointi. Voisikohan se johtua siitä, miten asioita tarkastelee?
AD/HD Rockn'Roll.

Woody Allen

Marsa

Lainaus käyttäjältä: hälläpyöri - su 17.06. 2007, 22:37
kun mä rupeen ajattelee teenkö tän nyt säännön mukaan niin tuun tulokseen että en varmaan
enkä sitten uskalla tehdä mitään :)
Kuin myös.... ;)

Jalkapuu

Lainaus käyttäjältä: Orkidea - ti 19.06. 2007, 10:35
.. ja yleiseen harmoniaan. Harmoniaa ei enää juuri ole tavoitettavissa eikä aistittavissa
olisiko syyntä se että väkeä on tullut lisää ja siten lisää puhetta ja ääntä, käyttäjämäärät on kokoajan kasvussa, ja sitä kautta enemmän väkeä, tuskin se on väessä vika - ainoastaa että 100ihmisen on helpompi sympata kuin 1000 tai 2000 tai jopa 3000 käyttäjän.

ehkä se että keskustelut menevät niin ristiin ja rastiin voi hankaloittaa asian hahmottamista jos käy harvoin sisällä, mutta toisealta jos toinen vaihtoehto on AS-palstan adhd-osasto jossa ei kukaan kirjoita mitään niin olisiko sekään hyväksi.

keskustelemalla, vertailemalla ja dialogilla tieto liikkuu ... en oikein ymmärrä sitä perusongelmaa, joka ilmeisesti rassaa jos sen ymmärtäisin niin olisi helpompaa - onhan se ikävää kun joutuu usein niitä palkokasveja tonkimaan pois toisen nenistä mutta - toisealta sehän on sitten sitä vertaistukea että ooh-ho toinen sieppäsi tästä kirjoituksesta noin paljon onkohan siinä jotain mitä ei ymmärretty, ja sjos siitä voi ottaa realiin jotain opiksi sehän on hyvä.
"vierintä kitka on pienempi kuin liikkeelle lähtö kitka" // "ADHD ei ole häiriö siinä mitä aikoo, vaan siinä miten sen toteuttaa"

Orkidea

J, ei syy ole siinä että on tullut lisää ihmisiä. En hakemalla hae syytä mistään enkä kenestäkään. Ne ihmiset, jotka olivat täällä silloin kun minä tulin tänne, ovat enimmäkseen menneet pois kuka minnekin ja heidän kauttaan on mennyt tiettyjä juttuja ja yhteyksiä ja tunnelmia pois. Ennen ei kelattu asioita niin kuin nykyään eikä ollut jatkuvaa riitelyn makua eikä tarvinnut koskaan pelätä sitä, että jos sanon näin niin mitä siitä seuraa, tarttuuko siihen joku, ei ollut syyttämisiä eikä syyllistämisiä. Oli enemmän yksittäisiä keskustelijoita ja parempi yhteishenki. Näin minusta.
AD/HD Rockn'Roll.

Woody Allen

Jalkapuu

Lainaus käyttäjältä: mahtiluihu - ti 04.10. 2005, 10:41
vastaamisesta
Kukaan ei ole kiinnostunut lukemaan kommentointeja tyyliin: "Olen tullut samaan tulokseen kuin sinä", tai "Kiitos vinkistä, hyvä ystävä."
Sama koskee myös henkilökohtaisia tarkentavia kysymyksiä. Selvitä kiinnostavan asian suoraan pikaviestillä.

Foorumi ei ole chatti, eikä sitä sellaisena tule käyttää.

Lyhyet kommentit, kuten: "joo, niin täälläkin", tai "joo, samanlainen olen minäkin" jne. voit lähettää mielellään yksityisenä pikaviestinä,

ehkä tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen ja ehkä säännöt on ainansa eläneet, ja kaipaisivat uudistamista.

itse olen kommentoinnin kohdalla sitä mieltä että luen miellelläni asiaa hipovia kommentteja, jotka sanovat jotain yllä olevan (lainauksessa olevaa) tyylistä - siis hyvin samankaltaista keskustelua kuin realimaailmanssa ihmisten kesken ei sielläkään joku sano jotain ja muut käy supsuttamassa hänen korvaansa yksityisviestejä että "hyvä homma", mutta ehkä kaikkien käyttäjien ei tarvitse sitä sanoa - ehkä riittää kun jokunen käyttäjä symppaa julkisesti. tämä sitten saattaa näyttää chättiä eli keskustelu soljuu loogisena ketjuna jossa joku sanoo jotain seuraava vastaa siihen jos tämä on chättiä niin kyllä se mielellään kuuluu keskustelupalstalle. yksityisviestien käyttö on hyvä asia jos haluaa keskustella yksityisesti mutta osa keskustelusta kuuluu yhteisöllisyyteen ja siksi se on hyvä keskustella julkisesti.

itse tullessani noin 3.5vuotta sitten foorumille mielestäni täällä ei ollut kovin paljon keskustelua, ehkä olin niin tampio että en sitä vaan löytänyt - mutta jos tuonne lääkitys osuuteen katsoo niin melkoiset top10 keskustelu aiheiden luojana olen minä.

itse en ole huomannut mitään muutakuin pelkästään positiivisen yhteisöllisyyden nostavan päätään, ja käyttäjien rohkeamman keskustelun siis nyt uusi käyttäjä voi heittää viestin "hei olen uusi, kiva foorumi teilla" - ilmeisen hömppää.

jos sääntöjä ryhdytään tulitsemaan oikein tarkasti en edes tiedä mitä tänne voisi kirjoitella - tuskin mitään.

itse lupaan yrittää pysyä paremmin alkuperäisessä aiheessa, ja kysyä jos en ymmärrä mitä edellinen tarkoittaa (julkisesti) koska jos minä en ymmärrä ehkä joku muukaan ymmärrä ohjeiden mukaan tässä kohtaa kaikki jotka eivät ymmärrä lähettäisivät yksityisviestin kirjoittajalle - on parempi siis kysyä julkisesti.

Orkidea

satu, ihana kuulla, kiitos mielipiteestäsi! Ymmärrän sua täysin.
Musta tuntuu välillä, että hukun tänne kun on niin monta aihetta ja myönnän, että minunkin mielestäni tavuleikit ottavat tilaa välillä aika paljon, mutta ajattelen että aikaa aikaansa kutakin kuitenkin.
Minä lähdin aikoinaan pois täältä tunneasioiden takia ja täysin itseni takia, en kenenkään täällä olevan takia enkä tämän foorumin takia. Lähdin vain, sanomatta mitään, niin kuin minulla on tapana ollut ihmissuhteissani.
AD/HD Rockn'Roll.

Woody Allen

mikey_d

Mitä näihin sääntöihin tulee, niin eivät ne lakikirjankaan tekstit takaa sitä, että niiden mukaan eletään, vaan tarvitaan joku niitä valvomaan (= poliisi).

Täällä foorumilla on nykyisin AIVAN LIIAN VÃ,,HÃ,,N valvontaa, mistä johtuu myös osittain foorumin tunnelman muutos. Aikoinaan ixiwixi piti näitä foorumeita melkoisen tiukassa hanskassa ja puuttui melko helposti asiattomuusksiin - sinänsä harmi, ettei hän enää ole täällä päällepäsmärinä... Tavoitteena on jatkossa kuitenkin korvata MÃ,,Ã,,RÃ,,LLÃ,, se laatu, jonka ixiwixi sai aikaan - eli tarvitsemme kipeästi lisää moderaattoreita...

Pallo on siis teillä, hyvä foorumilaiset. Jos tunnette polttavaa halua tarttua haasteeseen, niin viskatkaa minua privaviestillä, katsotaan asiaa siitä eteenpäin.

T: Mikko

PS: Myös niitä lakikirjan tekstejä uudistetaan aika-ajoin, joten olen vain kuuntelevana korvana, mitä ideoita teillä hyvät foorumilaiset on esittää!
A signature always reveals a man's character - and sometimes even his name.  - Evan Esar

Orkidea

Minäkin kaipaan ixiwixin otetta. Se näkyi ja hän oli lempeän asiallinen.
AD/HD Rockn'Roll.

Woody Allen

Orkidea

Opiskelusta on puhuttu aika paljon muissa osioissa, ehkä siksi. Ikävää, että kaikki odotuksemme ja toiveemme eivät toteudu.
Onhan meitä jotka osaavat opiskella ja käydä työssä AD/HD:n kanssa :) Siitä on keskustelua täällä palstalla ylt' ympäriinsä.
Siksi ehkä sellaista erillistä, itsenäistä uutta osiota ei ole laitettu.
AD/HD Rockn'Roll.

Woody Allen

mikey_d

Lainaus käyttäjältä: J_1ka-quu - ma 18.06. 2007, 20:16

- se on foorumin oikea timantti, ei kai tästä ole tarkoitus tehdä tietosanakirjaa/wikipediaa jossa on vain oikeasksi todettuja virallisia totuuksia.

Eikä tästä kokonaisuudessaan olekkaan mitään kaiken kattavaa ADHD-tietosanakirjaa tarkoitus tehdä, mutta ihan lakiteknisistä syistä eräillä alueilla ei hirveästi mutua kannattaisi viljellä. Esim. nuo lääkityskeskustelut ovat HYVINKIN HARMAATA ALUETTA, eli niille kirjoittaessa saa olla todella tarkkana mitä ja miten sanoo.

Arvatkaapa vaan, mikä soppa siitä syntyy ja ketä pidetään vastuullisena jos Veikko Foorumilainen lukee täältä jostain ketjusta että "Joo, mä käytän 1000mg 12 kertaa päivässä Sitä-ja-sitä-lääkettä, vois tehota suhunkin" ja Veikko saa jostain käsiinsä tuota kyseistä lääkettä ja ottaa sitä huonoin seurauksin sen mukaan, mitä muut ovat ketjussa kertoneet...
A signature always reveals a man's character - and sometimes even his name.  - Evan Esar

mikey_d

Lainaus käyttäjältä: Triple-ADHD - ke 20.06. 2007, 12:20
Ja opiskelijoilla ei ole edelleenkään mitään osiota!
Eivätkö foorumin ylläpidon mukaan addit kykene opiskelemaan tai addit eivät opiskele missään???!!!

Itseasiassa opiskelevat ja ovat opiskelleet. Yhdistyksen hallituksen jäsenistä ainakin yksi, olisiko jopa kaksi henkeä opiskelee parhaillaan.

Mutta niinkun jo aikaisemmin todettu, uusia keskusteluryhmiä ei lisätä, ennenkuin foorumin rakenne saadaan selkeytettyä, pelisäännöt sovittua sekä täältä löytyy riittävä määrä moderaattoreita. Nyt tätä kaaosta on enään turha lähteä sotkemaan sen enempää.

mikey_d

Lainaus käyttäjältä: satu - ti 19.06. 2007, 01:57

Vanha kunnon meininki, sinäpä sen sanoit: kuuntelua, mielipiteitä, vertaistukea. Mahdollisuus keskustella adhd:n aiheuttamista asioista. Täällä on ollut vuosi, pari ja kolmekin vuotta sitten hyvää inhimillistä aikuisten välistä keskustelua, vertaistukea on saatu ja annettukin. Nykyinen meininki mielestäni rajoittaa ja tukkii varsinaista keskustelua. Viime aikoina olen yrittänyt vaikuttaa asioihin, mutta tuloksetta.

Pahoittelen jos mielipiteesi ovat kaikuneet hieman tyhjille seinille - yritän parantaa tapani! Tässä olen nyt kuitenkin viime ajat yrittänyt tarjoilla aktiivisille käyttäjille porkkanaa ja mahdollisuutta vaikkutta siihen, miltä tämä palsta jatkossa näyttää ja tuntuu - jaossa on vieläkin oikeudet useammalle palstakohtaiselle valvojalle taikka koko foorumin kattavalle ylivalvojalle. Saa tulla nykimään hihasta jos kiinnostaa ;-)

Lainaa

Johtopäätöksenä: olemme erilaisia. Toiset haluavat chattäillä, toiset keskustella asiallisesti ja syvällisestikin. Sitä en tiedä, kuinka nämä voivat toimia samalla foorumilla. En edes ymmärrä mikä saa minut näin sitkeästi palaamaan ja yrittämään uudestaan, kun entinen keskusteluväki on suurelta osin kadonnut ja henkilökohtainen vertaistuen saaminen sitä myötä osaltani haihtunut. Olen kai ajatellut, että he ovat kyllästyneet samaan kuin minä. Tiedä häntä.

Tästä tuli mieleeni, että olisiko ideaa jossain vaiheessa perustaa ihan "natsimeiningillä" valvottu virtuaali-vertaistuki-alue, jossa pyrittäisiin toteuttamaan tuota alkuperäistä tarkoitusta. Rajattaisiin sinne sitten vaikka pääsy vain yhdistyksen jäsenille.

Lainaa

Jos monet ovat onnellisia näin ja tämä tyyli ei karkoita tukea kaipaavia ihmisiä pois, niin mikäs siinä! Minä olisin joutilas katoamaan, mutta miten ihmeessä se tapahtuu? En ole saanut vielä selville, kuinka saan nimimerkkini poistettua.

Kerrot vaan ylläpidolle, niin nimimerkkisi saadaan kyllä katoamaan bittiavaruuden pimentoihin... Tosin, itse henkilökohtaisesti en sitä välttämättä haluaisi nähdä :)